lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Första surkålen i magen!

Kategori: Livsstil

Äntligen fått provsmaka surkålen jag gjorde för över en vecka sedan😊
Hade dock förväntat mig mer... Under förra veckan öppnade jag locket ca 1-2 ggr/dag för att släppa ut syret. Det pös och bubblade i burken precis som det utlovats och i lördag visade jag gladeligen min man vad jag lyckats skapa i en burk. 
Han höll dock på att dö av doften *asg och undrade om jag verkligen skulle äta "skiten" för det var vad det bokstavligen luktade!

Tänkte att jag måste ge det en chans, vågade dock inte provsmaka där och då utan ställde in den i kylen. 
Idag tog jag mod till mig och smakade! Lukten var i princip obefintlig och tyvärr så tyckte jag nog inte att det smakade så mycket heller! 
Strunt samma, det var ju inte för smakens skull jag fixade surkålen utan för probiotikans. Så får se det som ett tillskott, 2-3 msk/dag! 

Inatt lagades det mejerifri köttgryta! 

Slängde i:
1 kg grytbitar
2 stora finhackade gula lökar
2 msk eko köttfond (köper Bong, hyfsat bra innehållsförteckning)
Ca 1,5 dl tomatpuré (Kung Markattas i glasburk!)
2 dl vatten (filtrerat😉)
2 msk paprikapulver 
Svartpeppar & himalayasalt efter tycke och smak! 

Slå igång slowcookern på low i 8 timmar. 
Imorse var maten klar och kunde ställas in i kylen👍🏻 väl hemma på eftermiddagen ställde jag åter i keramikkärl i höljet och slog på värmen. 
Maten håller sig varm under eftermiddagen och kvällen så alla kan äta när de vill👍🏻

Själv plockade jag ur en portion köttgryta till mig innan jag tillsatte 2-3 dl créme fraische till övriga familjemedlemmar! 

Till min mejerfria portion köttgryta serverades ca 1 dl surkål. 

Som sagt inte så mycket smak på surkålen men många fördelaktiga hälsoeffekter har den ju och som ett tillbehör till en god köttgryta funkar det alldeles utmärkt! 

Nu laddas det för lite Bodybalance på Slottet🙏🏻
Önskar er en trevlig kväll❤️


Kommentarer

  • Ella säger:

    Ska investera i slow cooker. Verkar vara en grym investering!

    Svar: Bästa investeringen ever😃 bara slänga i gott och blandat och trycka på start, 8 h senare är maten klar!😘
    Heidi Dahlén

    2016-04-18 | 19:39:41

Kommentera inlägget här: