lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Kinagryta och blomkålsris

Kategori: Livsstil

Första dagen avklarad i Stockholm pust, somnade som en stock på tåget under hemfärden😴 Man är inte riktigt van vid att gå upp vid 04.50! Men lägga sig tidigt ikväll så är rutinerna tillbaka snabbt igen☺️

Igår lagades det kinagryta👍🏻 så skönt att ha maten klar när man kommer hem från skola och jobb. Dessutom så smakar grytor betydligt bättre dagen efter☺️.

Kinagryta 

700 g lövbiff KRAV
2 finrivna gula lökar
4 finhackade vitlöksklyftor
1 msk kalvfond
2 msk potatismjöl KRAV
ca 4 dl vatten
2 msk kokosfett
Svartpeppar & himalayasalt 
1 msk soya Kung Markatta

Strimla lövbiffen och stek i kokosfett. Koka under tiden upp 3 dl av vattnet tillsammans med lök, vitlök, kalvfond, soya & kryddor. 
Skaka sedan samman 1 dl vatten med 2 msk potatismjöl. Häll sedan med tunn stråle i potatismjölsvattnet under omrörning, häll inte i allt utan ta lite i taget till du fått önskad konsistens. 
Lägg sedan i köttet och låt puttra på svag värme i ca 15 min. 

Under tiden koka upp 1 liter saltat vatten. Riv blomkålen i matberedaren och lägg det i det kokande vattnet. Låt endast koka upp och häll sedan av vattnet. Låt ånga av några minuter. 
Under tiden, häll i en påse tinade frysta wokgrönsaker i kinagrytan och låt puttra några minuter till. 

Jag brukar smaksätta mitt blomkålsris med smör, så blanda i ca 50-75 gram smör. 

Supergott och mört med lövbiff☺️ Synd bara att man inte kan få tag på eko wokgrönsaker... Men det kommer väl i framtiden så tålamod😉 Det mesta var dock KRAV så jag är nöjd ändå! 

Som sagt trött som jag är efter första skoldagen så unnade jag mig lite spa, lermask och såpabad🙏🏻 Gör gott för trött kropp😊
Nu väntas snart sonen hem efter simskolan så då hoppar vi i säng medan make och dotter drar på innebandyträning👍🏻 Rättvist va!?😉

Och på tal om innebandy så briljerade dottern på innebandymatcher igår, det slutade med att hon blev matchens lirare och vinst med 12-1🏆 Grym dotter och grymt lag! På lördag laddas det för bortamatch💪🏻💪🏻

Må gott alles❤️

Kommentarer

  • Ella säger:

    Ekologiska WOK grönsaker köper jag på Willys, deras egna Garant-märke! Ska testa Kina-grytan nån dag! puss o kram

    Svar: Jaha, toppen! Det har jag missat helt, kan ju vara för att jag aldrig handlar där😉 får vidga mina vyer gällande mathandling! Tack för tips😘
    Heidi Dahlén

    2016-01-12 | 08:02:54

Kommentera inlägget här: