lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Enkel men lyxig fisksoppa

Kategori:

Gjorde en gudomligt god fisksoppa idag som jag bjöd mina när och kära på. Blev jätteuppskattat :-)
 
Vill dela med mig av detta enkla recept till er:
 
0,5 kg räkor med skal
0,5 l vatten
1 dl vittvin
1-2 msk torkad persilja
1 gullök (finhackad)
10 vitpepparkorn
25 g smör
5 vitlöksklyftor (finhackade)
 
4 laxbitar (125g)
ca 400 g torsk
5 dl grädde
1 burk smetana
Saften från 1/2 citron
Dill, salt och svartpeppar
Valfria tomater
 
 
Skala räkorna och spara skalen till att koka fond på.
Smält smör och fräs vitlök 2 st, gullök och räkskal. Häll i vatten och vin, låt koka ca 20-30 min. Sila av. Låt fonden småkoka tills det bara återstår ca 1-2 dl av vätskan.
 
Blanda fonden med grädde, dill, saften från citronen och resten av vitlöken.
Smaka av med salt och peppar.
Lägg i fisken och låt puttra på svag värme ca 5-10 min.
Lägg i tomater och räkorna, lyft av kastrullen från plattan. Låt soppan vila ca 5 min före servering.
 
Denna rätt var gudomligt god och enkel att göra
Smaklig måltid <3
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: