lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Ketoner mitt favorit bränsle!

Kategori: Livsstil

Lite kort om ketoner:
 
Ketoner bildas av fett (glyceroldelen) i levern när kolhydratintaget är lågt. Ketoner fungerar utmärkt både som bränsle vid träning och för hjärnan.
Ketos ska inte blandas ihop med ketoaciodos som många ofta gör.
 
Ketogenes betyder bildning av ketoner och är ett högst normalt fysiologiskt tillstånd. När man befinner sig i ketos har man ett lågt blodsocker, lågt insulin och god tillgång på ketoner i blodbanan som förser cellerna med näring.
 
Ketoaciodos är ett livshotande tillstånd som drabbar främst diabetiker typ 1 vid insulinbrist. En person som drabbas av ketoaciodos har höga nivåer av ketonkroppar i blodet, högt blodsocker och ingen/mycket låg insulinutsödring. Insulin kallas ibland för nyckeln till cellernas "portar" som ser till så att glukos släpps in i cellerna, har man inga nycklar så kommer inte glukosen in i cellen. Cellerna signalerar att energibrist råder och levern börjar producera ketoner i en rasande fart. Detta leder till att blodets pH-värde sjunker vilket är livshotande. Man häver ketoaciodosen med hjälp av att injicera insulin (nycklar till cellerna) och bildning av ketoner upphör. Man bör alltid uppsöka sjukvård om man drabbats av ketoaciodos!
 
Man kan mäta sina ketonnivåer i urin och i blod. Jag har själv mätt ketoner i blod sedan juli månad. Fick svart på vitt veta att jag inte låg i den optimala zonen.
Om jag blev förvånad!? Japp!
Mitt fettintag var för lågt åt lite mer åt HPLFLC. Alltså för mycket protein och för lite fett.
Idag äter jag ca 70-90 g protein, 150 gram fett och så mycket grönsaker jag vill. Hoppar över mejeri, nötter och rotfrukter i veckorna men unnar mig det på helgerna.
Mina morgon ketonvärden ligger idag runt 2,0 och jag är piggare än någonsin. Fördelar jag märkt är att energin aldrig tar slut (underbart att träna på ketoner), slipper dåligt hunger-humör och har mindre sömnbehov (fler vakna timmar på dygnet).
 
 
Lovar att det är värt att hamna i ketos :-) Testa själv och berätta gärna hur det går!
Får önska alla en trevlig lördagkväll <3
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: