lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Passar LCHF för alla!?

Kategori: Livsstil

Mitt svar är självklart!
Däremot är det viktigt att individanpassa sin LCHF-kost. För alla har vi en unik biokemiskbalans i kroppen och alla har vi en egen mat-historia som påverkat kroppen.
 
Jag har provat mig fram genom de 5 år jag ätit LCHF. Från början var det en bantningsdiet för mig men den inställningen förändrades när jag läste till Lic. Kostrådgivare på Mf Hälsoutbildningar www.mfgruppen.se Jag fick en fördjupad förståelse för att det grundar sig i evolutionslära allt blev så mycket mer logiskt. Våra förfäder åt inte fabriksproducerad mat eller genmodifierad mat man åt det som fanns tillgägligt ute i naturen. Vi kan ju naturligtvis inte äta exakt som våra förfäder gjorde men man kan sträva efter att efterlikna det så mycket det går.
 
Det finns 5  riktlinjer att tänka på när du vill äta LCHF-kost:
 
1. LCHF-kost är helt glutenfri undvik bröd, pasta mm.

2. Ät naturligt fett ex. smör, bregott, kokosfett, omega3 etc. Unvik margariner och omega 6-oljor. Då de är inflammationsdrivande i våra kroppar.

3. Ät ”ren” mat! Undvik i den mån det går livsmedelindustrins alla tillsatser och kemikalier.
 
4. Välj i den mån det går naturbeteskött och KRAV  då de djuren haft det lite bättre än de konventionellt uppfödda djuren.
 
5. Bli kolhydratsmart ;-) Ät de kolhydrater och den mängd som passar för just dig. Grönsaker ovanjord, rotfrukter, bär och någon enstaka fruk då och då.
 
Alla är vi unika individer så vad som är rätt för mig behöver inte nödvändigtvis vara rätt för någon annan.
 
 
Lite inspiration från Anna Halléns son! LCHF passar som sagt gammal som ung :-)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: