lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Currykycklinggryta

Kategori: Recept

Snabbt, enkelt och så otroligt gott :-) sonens favoriträtt! Idag serverades blomkålsris med hackad spenat i. Mums 😃


Jag lagar oftast mat för ca 6 personer. Det är ett "måste" för mig att alltid ha en matlåda i kylen om jag blir akut hungrig ;-) eller snabbt behöver med mig en matlåda när jag ska iväg på jobb.


1 kg kycklingfilé
3-4dl grädde
2-3 dl crème fraîche
Salt, peppar och curry

Blomkål
100 g smör

1 stor näve bladspenat
 
Bryn kycklingen i smör, krydda efter smak. Tillsätt grädde och crème fraîche låt puttra på svag värme så att såsen tjocknar lite.

Riv blomkålen och lägg den i kastrullen. Fyll på med vatten och koka upp. Vill du ha tuggmotstånd häll av vattnet annars låter du det koka ca 2-3 min.
Låt ånga av!!!! Ordentligt!!! ;-) pressa bort det sista vattnet.
Lägg i smöret och låt det smälta. Hacka bladspenaten och blanda i blomkålsriset. 

Anledningen till att det är mycket smör i blomkålsriset är för att kyckling är väldigt fettsnål så för att höja fettkvoten i måltiden tillsätter jag smält smör!


Äter ca 2-3 timmar före träningspasset så att maten hinner smälta maten! Efter denna välkomponerade middag är jag redo för ett Kettlebell-pass!!!

Önskar er en skön tisdagskväll ❤

Kommentarer


Kommentera inlägget här: