lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Fröknäckis

Kategori: Recept

Fantastiskt vinterväder klarblå himmel, -12 grader och sol. Perfekt väder för en dag ute i friska luften :-)
 
Slängde ihop ett knäckebröd igår. Har saknat det hårda krispiga så jag experimenterade ihop ett nytt "knäckis". Blev nöjd med resultatet. Lite för nöjd kanske ;-) blev hela 3 bitar med mycket pålägg på till frukost idag. Är fortfarande mätt efter 4 timmar :-)
 
1 dl linfrö
1 dl sesamfrön
0,5 dl pumpafrön
0,25 dl kokosnötsmjöl
1 dl kruskakli
1 dl nötmjöl
1 msk Fiber Husk
0,5 tsk salt
1 msk olivolja
2 ägg
1,5-2 dl vatten
 
Blanda alla torra ingredienser, tillsätt äggen och vatten. Smeten ska vara lite lätt flytande så det går lätt att bre ut den på bakplåtspappret.
Grädda i 150 grader ca 45 min. Ta ut "knäckisen" och skär den i lagom stora bitar.Ställ in plåten i ugnen igen.
Sänk  värmen till 100 grader och låt torka i 3-4 timmar. Öppna ugnsluckan då och då för att släppa ut vattenångan.
 
Jag brukar mala paranötter när jag vill använda nötmjöl. Tycker att den har en väldigt mild smak och är en klar favorit när jag ska baka bröd. Mandel och hasselnötter smakar för mycket "efterrätt" för min smak.
 
Fröknäckisen blev som jag hoppades på krispigt och hårt :-) Nöjd och glad!!
 
Önsakr er en härlig vinterlördag <3
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: