lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Vår Nyårsmeny 2012!

Kategori:

Åt en fantastisk middag på Nyårsafton som jag vill dela med mig av :-)
 
Förrätt
Löjrom med vispad creme fraiche, rödlök och rödbetsråraka
 
Varmrätt
Helstekt oxfile serverades med fänkålsgratäng, sallad med granatäpple och vispat smör.
 
Efterrätt
Vit och mörk chokladtryffeltårta
 
 
Förätt: 6 personer
Finriv 6 st rödbetor och lägg i en sil, salta lite lätt. Kläm ur vätskan och tillsätt 1 äggvita. Stek på medelhög värme ca 4 min/sida. Vänd ej rårackorna för ofta det räcker med 1 gång per sida. Låt rårakorna svalna något. Lägg upp på tallriken.
Vispa creme fraiche med elvispen så den blir tjock, spritsa ut den bredvid rårakan och toppa med finhackad rödlök.
Forma löjrommen till ett ägg med hjälp av en kall/blöt sked och lägg vid sidan om creme fraichen.
 
Varmrätt: 6 peroner
Bryn oxfilebiten i smör. Lägg över den i en ugnsfastform och krydda med salt och peppar. Sätt ugnen på 125 grader. Stick in en köttermometer. Stek i mitten av ugnen till 58 grader för rosa kött. Vira in köttet i aluminiumfolie och låt vila ca 10 min. 
 
Recept på fänkålsgratäng: se tidigare inlägg Fänkålsgratäng ala Heidi
 
Granatäpple i salladen är en stor favorit hos oss både för de stora och de små. Ger både antioxidanter till kroppen och vacker färg till salladen.
 
Vispa rumstempererat smör ca 10 min. Vi smaksatte med salt, peppar och riven parmesan denna gång. Smakar gudomlig gott :-)
Efterrätt:
Börja med den vita tryffel. Koka upp 0,5 dl grädde och 25 g smör i en kastrull, tillsätt chokladen ca 200 g och rör runt till den smälter. Rör i ca 2 msk kesella. Fyll formen med hälften av smeten ( ställ kastrullen på den avstängda plattan så att tryffelsmeten håller sig ljummen) och ställ formen i frysen.
Koka upp 0,5 dl grädde och 25 g smör och lägg i ca 100 g mörk choklad, rör tills det smälter. Ta ut formen och fyll på med den mörka chokladtryffeln ställ tillbaka i frysen igen.
Dags för sista lagret när den mörka chokladtryffeln stelnat till ca 5-10 min. Häll över den sista vita tryffelsmeten och ställ sedan tryffeltårtan i kylen där den även bör förvaras tills du serverar den.
 
Jag använder mig av choklad-pellets som jag köper hos Kaffe & Pralin här i Örebro. God kvalitet och supertrevlig personal som svarar på frågor om sockerhalt i chokladen med mera. Min favorit är mörk choklad Costa Rica den är ljuvlig ;-)
Tryffeltårtan gör jag i en lite form (D:11,5 cm) med löstagbar kant som jag köpt på Åhlens. Den är kanon!
 
Kvällen avslutades med ett glas Bollinger som är en av favoriterna och härliga fyrverkerier!!
 
Ser fram emot ett fantastiskt 2013 med många nya saker på gång studier, föreläsningar, kamratcirklar och härliga träningspass både på Medborgarskolan och PeakLife.
 
Önskar er alla en god fortsättning och ett framgångsrikt 2013 <3
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: