lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Vildsvinsburgare & palsternackspommes

Kategori: Recept

Fredagkväll och ledig helg... Då är man trött och hänga i soffan sugen 😃

Idag fixades hemgjorda hamburgare, smakade fantastiskt gott! Jag brukar blanda ut vildsvinsfärsen med nötfärs för att få den lite fastare.

Vildsvinsburgare

500 g vildsvinsfärs
500 g nötfärs
1 ägg
1äggula 
1 stor finriven gullök
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 tsk Himalayasalt
0,5 tsk svartpeppar
2 krm cayennepeppar 
Chiliflakes efter tycke och smak

Blanda samman allt och forma till hamburgare (blir ca 7-8 st)
Jag använder mig av en hamburgepress, då pressas all luft ur och man slipper hamburgare som "bubblar" upp. 
Stek i smör ca 3 min/sida. 


Palsternackspommes 
2-3 palsternackor/person

Klyfta palsternackan, värm ca 2 msk kokosfett (utan smak) i en stor kastrull. Lägg i palsternackspommesen och vänd runt så allt blir inoljat. 
Lägg över på en plåt med bakplåtspapper och salta efter tycke och smak. Tillaga i ugnen på 225 grader ca 25 min. 


Fetaostdipp

1 pkt fetaost
2 dl gräddfil
Svartpeppar 
Chiliflakes
Himalayasalt 

Mosa fetaosten, blanda sedan i resten av ingredienserna. 



Mätta och nöjda efter denna goda fredagsmiddag😃 så nu blir det soffmys resten av kvällen! 
Önskar er en fortsatt härlig kväll och ta hand om er❤️

Kommentarer


Kommentera inlägget här: