lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Groddat bröd!

Kategori: Allmänt

Många fördelar med att pendla till Stockholm i veckorna😊 Brukar köpa med mig groddat bröd hem, har än så länge inte hittat det i Örebro och har inte heller satt mig in i att baka det själv. Människan är ju bekväm av naturen😉
Idag blev det en kopp kaffe och groddat bröd med ägg som pålägg.


Jag har tidigare skrivit om blötläggning av nötter och spannmål, men det tål att tjatas om😊
Frön, nötter och spannmål har ett naturligt skydd mot att bli uppätna, men man kan faktiskt lura naturen litegrann genom att just blötlägga. 
När man blötlägger startar man en groddningsprocess som gör att de skadliga fytinsyrorna reduceras från, i detta fallet, spannmålen. Som jag tidigare skrivit så hämmar fytinsyrorna upptaget av mineraler i tunntarmen, och detta vill vi förhindra. 
Vid groddnings startar också växtprocessen (livet) och det frigörs en massa näringsämnen som vi kan tillgodogöra oss. 
Tack vare groddning får vi mer lättillgängliga näringsämnen och inget som stoppar upptaget👍 
Så här ser förpackningen ut.


Supergott bröd🙏 kan jag varmt rekommendera för den som önskar ett hälsosamt alternativ till vanligt bröd! 

Va rädd om er❤️

Kommentarer


Kommentera inlägget här: