lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Liberal blåbärspaj!

Kategori: Livsstil

Fika ute i torpet igår blev en riktig fullträff😊 Smulpajen jag bakade är en liberal lågkolhydrat variant, har provbakat lchf efterrätter/bakverk men gillar inte riktigt smaken av sötningarna som ofta föreslås. Jag har även under åren lagt in havregryn då och då. Havregryn anses nästintill vara glutenfritt och jag reagerar inte negativt när jag äter varken havregryn eller rågflingor. Så de ingår i min lågkolhydratkost ibland.

Liberal blåbärspaj

Häll i 8 dl blåbär i en form, strö över 1 msk potatismjöl över blåbären. 

Blanda samman smuldegen, 
100 g rumsvarmt smör (paleovariant väljer istället kokosfett)
1/2 dl kokossocker
3 dl havregryn (kan bytas ut mot mandelmjöl för striktare lchf)
2 dl mandelmjöl

Strö smuldegen över blåbären och grädda i 200 grader ca 30 min. 
Servera med en klick vispad grädde! 

Pajen godkändes av alla vuxna som var med👍🏻 Så denna paj kommer definitivt göras fler gånger men andra bär och frukter! 

Var lite tveksam till att söta med kokossocker då den är lite speciel i smaken, smakar lite karameliserat, men  det var absolut inget som slog igenom! Degen blev lagom söt av den lilla mängden kokossocker. 
Så kokossocker kan jag varmt rekommendera vid bakning/sötning istället för sockeralkoholer som det än så länge inte finns några långtidsstudier på om hur vida de påverkar kroppen på något sätt. 

Önskar er en fortsatt skön söndag❤️

Kommentarer


Kommentera inlägget här: