lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Dillkött och ångkokt broccoli

Kategori: Recept

Idag blev det långkok👍 Köpte för några veckor sedan en dovhjort. 
När man köper från jägaren så får man ju med alla bitar, även det konstiga😉 som den här!

Var visst halsen på hjorten och fungerade utmärkt för just långkok👍 (Tack bästa jägar Klas för alla tips och råd)

Kokade upp ca 4 liter vatten och fyllde på med två gula lökar & fyra vitlöksklyftor, fyra skivade morötter och hade i 10 svartpepparkorn, 7 lagerblad, 1 msk salt och en buljongtärning (kung markatta).
Sist men inte minst hade jag i köttet med ben och allt 2,3 kilo.
Detta fick stå och koka på spisen i 4 h. 

Sen var det bara att dra isär köttet med en gaffel från benet. 
Jag skar köttet lite slarvigt i olika storlekar och former. 

Dillsås 

Smält ca 1 msk smör i en stor kastrull och tillsätt sedan 1 msk dinkelmjöl. Häll sedan i 4-5 dl av köttfonden från kokningen, 1 dl grädde, 1 mjölk, 1 tsk ättika och 0,5-1 dl dill. Låt puttra ca 5 min och smaka av om det behövs mer salt och peppar. 
(Är man väldigt glutenkänslig så kan man istället välja köttfond, grädde, mjölk och philadelphiaost. Låt puttra på svag värme till önskad konsistens.)
Fyll sedan på med önskad mängd av köttet. 
Till dillkött serverades ångkokt broccoli!

Då min köttbit var på 2,3 kilo så blev det ca hälften kvar, likaså med köttfonden. Båda slängdes i frysen! Kanon att ha färdigkokt kött och fond till en annan gång👍

Mätt och belåten å en smula trött i kroppen efter 45 min bodypump och en liten löptur hem. Nu ska jag unna mig 1 h såpabad🙏

Önskar er en fin kväll❤️

Kommentarer


Kommentera inlägget här: