lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Korv & hackad vitkål

Kategori: Allmänt

Blev en låååång dag idag😲 uppe tidigt imorse och lite tågförseningar ikväll. Men det som inte dödar härdar sägs det ju😉 

Men äntligen hemma med familjen igen❤️

Ikväll gjordes korvstroganoff, dock blev det en specialare för mig👍 
Tanken är att fortsätta vara lite restriktiv med mjölkprodukter så min mat blev utan god grädde och créme fraische😉

Stek 5-6 falukorvsskivor (strimlade ca 0,5 cm breda) i kokosfett tillsammans med 1 finhackad gullök. Stek till de fått fin färg och löken börjat mjukna. 
Finhacka vitkål ca 2-3 dl och låt steka med ca 5-10 min. 
Krydda med salt, svartpeppar och chili. 


Barnen och maken fick den klassiska varianten på korvstroganoff😊

5-6 falukorvsskivor/person (strimlade lika som ovan)
1 finhackad gullök
3 dl vispgrädde
2 dl créme fraische 
2-3 msk tomatpuré (kung markatta)
Smör
Salt & svartpeppar 

Stek korv och lök i lite smör tills det fått fin färg. Tillsätt sedan grädde och créme fraische, låt puttra på låg värme några minuter. Krydda efter tycke och smak. 

Idag serverades råris till korvstroganoffen. Sonen blev lite fundersam på varför riset var så hårt, men nöjde dig med förklaringen att jag byt ris till ett som är bättre för kroppen👍 Han tog iallafall glatt en portion till!

Idag var allt KRAV-märkt utom falukorven. Har inte hittat någon krav-korv än som jag tycker känns okey. Så jag fortsätter att köpa närproducerad Falukorv 75 från Robertssons tills ett annat alternativ dyker upp. Jag vet iallafall att köttet är svenskt och att det är hög kötthalt och inga onödiga tillsatser i den👍

Önskar er en god natt😴 Själv kommer jag garanterat somna ovaggad😊

Kommentarer


Kommentera inlägget här: