lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Stilla min nyfikenhet!

Kategori: Livsstil

Äntligen är tentan skriven och man är åter tillbaka i verkligheten, typ!!
Har inte lyckats hinna med att blogga eller klämma två träningspass om dagen och man känner en viss saknad faktiskt... Ser ut att bli en del farande till Sthlm två veckor till, sen ska det göras sånt som förgyller livet varje dag, hela jullovet😃 Längtar❤️
Jag har hunnit varva tentaplugg med annan intressant läsning under dessa veckor, nämligen Martina Johanssons blogg! Tjejen som skrivit Fett Frälst bl.a.
Hon har nyligen skrivit en del om långtidsfasta och det väckte min nyfikenhet! 
Läs gärna mer på hennes blogg www.martinajohansson.se 

Jag har under en längre tid för matdagbok för att se lite hur mycket jag får i mig och fördelning av näringsämnen. 
Det jag ganska snabbt insåg var att jag sällan kom över 1500 kcal samt att jag tränar och förbränner en del kcal. Inte konstigt att min kropp varit trött och protesterat, har ju försatt den i svältläge uppenbarligen... 
Å jag som trodde att jag hade koll😉
Har iallafall märkt stor skillnad på energinivå och viktmässigt (blir inte så pendlande) sedan jag började äta mer👍🏻 Kroppen vaknade till liv och förbränningen också! 

Kan inte till 100% säga att det bara beror på ökat näringsintag då jag ätit kosttillskott för sköldkörteln i 3 månader nu. Så det kan ju vara en kombination av båda kanske, men huvudsaken är att jag mår bättre än på länge🙏🏻

Fick även koll på hur mycket kolhydrater jag stoppar i mig och där hade jag hyfsad koll. Låg på ca 70 g/dygn vilket är helt ok för mig som inte är ute efter viktreglering👍🏻
Spännande information! 

Men tillbaka till ämnet långtidsfasta, enkelt förklarat är jag ute efter att re-setta immunförsvaret och komma i djup ketos! Martina skriver pedagogiskt så läs på hennes blogg om ni vill veta mer. 

Har genom tidigare korttidsfasta (24h) känt mig otroligt pigg vid djup ketos och nu vill jag utmana mig själv lite till. Nyfiken på hur känslan kommer vara efter flera dagar😊
Har idag börjat förbereda kroppen för ketos genom att äta väldigt mycket fett, nästan inga kolhydrater och sparsamt med proteiner. 

Till frukost blev det MBC, 25 gram smör och 2 kokta ägg. 
Åt frukosten vid 07 och klarade mig ända till 15 då jag åt en sen lunch.
Lunchen bestod av 50 gram skirat smör och tre kokta ägg. 

Hungrig (tror jag) var jag vid 19 igen, då blev det ca 1 dl stekt köttfärs kryddad med tacokrydda (hemgjord) och 50 gram smält smör till det. 

Nöjd och mätt fortfarande och otroligt spänd inför morgondagen, är nyfiken på ketos-känslan! Var alldeles för länge sedan man befanns sig där😊

Ska se om jag hittar min gamla ketonmättare!? Dags att damma av den igen😉

På fredag är det tänkt att långtidsfastan startar och jag kommer uppdatera er om hur det går😊

Ta hand om er❤️

Kommentarer


Kommentera inlägget här: