lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Jordärtskockssoppa

Kategori: Recept

Hösten är mysig på sitt vis😊 Lite grått och lite tråkigt men härlig ändå. 
Man höjer lätt mysfaktorn hemma med lite tända ljus mitt på dagen! 

Morgonen startades med en PW på 45 minuter och hösten alla färger är en fröjd för ögat💛

Såg igår att Coop hade KRAV jordärtskockor i sitt annonsblad, passar ju perfekt en mulen dag som denna. Så soppa står på menyn denna lunch!

Jordärtskockssoppa
3 port. 

500 gram jordärtskockor 
1 finhackad gullök
25 gram smör
1 dl vatten 
1,5 dl vitt vin

Stek löken i smöret, skala och skiva jordärtskockorna. Blanda samman allt i en kastrull och fyll på med vatten och vin. Låt koka med lock ca 15 min. 
Lyft av locket och låt koka ca 15 min så att vätskan reduceras och alkoholen kokar ur! 

Mixa sedan slät med en stavmixer och häll i:
1,5 dl grädde
2,5 dl mjölk
0,5 dl créme fraiche

Salta och peppra efter tycke och smak!

Parmesanchips

2 dl finriven parmesanost
2 msk sesamfrön
Svartpeppar 

Blanda samman och lägg i 6 högar på ett bakplåtspapper. 

Tillaga i 225 grader i ca 5-7 min. 
Klart att servera tillsammans med jordärtskockssoppan! 


Idag fick jag mysigt lunchsällskap av min kära vän E❤️ å även maken kom hem på en snabblunch! 
Soppan och parmesanchipsen fick klart godkänt av sällskapet😊

Önskar er en fortsatt finfin tisdag❤️

Kommentarer

  • Ella säger:

    Soppan & parmesankex fick högsta betyg...gått hela eftermiddagen o suktat efter mer!! TACK <3

    Svar: Tack för mysigt lunchsällskap❤️
    Heidi Dahlén

    2015-10-13 | 19:24:25

Kommentera inlägget här: