lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Stek i gryta

Kategori: Recept

Som jag skrev i onsdags, mina lår mår inte så strålande efter bodypumpen😉 Masade mig iallafall väg på en tabata by Actic och bodybalance på lunchen igår! Kändes j-lar i låren😂 men med världen bästa instruktör så tog jag mig igenom passet😉

Ledig eftermiddag innebär långkok i gjutjärnsgryta. Enkelt då den sköter sig själv på spisen, vilket jag tycker är kanon! Behöver bara titta till den ett par gånger😊

Nötstek i gjutjärnsgryta

Bryn steken i smör runt om, så den får en fin gyllene yta. Tänk på att ha låg temperatur. Krydda steken med svartpeppar och salt runt om. 

Lägg sedan steken i gjutjärnsgrytan och fyll på med 2 skivade morötter, 1 klyftad gullök, 4 lagerblad, 2 dl vatten och 2 msk kalvfond. 

Sätt på locket och låt koka på svag värme i ca 2 h. Vänd på steken efter halva tiden. 

Köttet blev otroligt mört och smakade toppen! Till det serverades grönsaker i ugn och en gräddsås gjord på skyn från köttet och vispgrädde. 

Gräddsås

Sila av skyn från kokningen, reducera ner till ca hälften återstår. Häll i ca 3 dl grädde och låt puttra på svag värme ca 15-20 min. Krydda med salt, svartpeppar & en skvätt soya. 

Ugnsgrönsaker

Hyvla morötter, skiva purjolök, gullök och vitkål. Klicka på ca 2 msk kokosfett och krydda med salt och svartpeppar. 
Tillaga i 225 grader i 15 min. 
Skär en paprika i stora bitar och blanda med i grönsakerna. Tillaga ytterligare 15 min. 

Själv fick jag hoppa över köttet igår med då detoxen varar tills på lördag! 

Så det fick bli grönsaker och röda linser. 
Var inte helt enkelt att koka röda linser, det blir alltid en gröt oavsett hur jag gör😉 tror jag ger upp de röda och väljer i fortsättningen de gröna! 

Sista detoxdagen i morgon🙏🏻😊 Känns toppen!

Önskar er en finfin fredag❤️


Kommentarer


Kommentera inlägget här: