lchforebro.blogg.se

Optimera din hälsa med naturlig mat och ett naturligt rörelsemönster. LCHF#Kettlebells#Paleo#Gi-noll#Njutmetoden#Hälsa #Funktionell träning#Lågkolhydratkost#Intervaller# Ketonmätning#Skogspromenader#Vitalitet#Lycka

Västerbottenpaj!

Kategori: Livsstil

Tröttmössa på😴 Hade en fantastisk kväll i lördags som varade långt in på natten! Kvällen startade med sedvanlig kräftskive-mat, västerbottenpaj, sallad, mer ostar och det bästa av allt kräftor😊 efter maten blev det frågesport och som avslutning bad i riktig vedeldad bastu🔥

En suverän kväll rak igenom! 




Västerbottenpajen jag gjorde blev inte så lchf som jag tänkt från början. Vågade inte chansa och experimentera med pajdeg till en fest med massa människor som inte är lchf-ätare, man vet ju aldrig vad det kan smaka😁. 
Valde dock att göra glutenfritt så att jag också kunde äta paj. Personligen är jag inte så kolhydrat-rädd, huvudsaken är att det är så gott som glutenfritt! 

Västerbottenpaj

125 g smör
2 dl rismjöl
2 dl havremjöl
1 msk kallt vatten

Kör 2 dl havregryn i mixern tills det är mjöl. Lägg i det rumstempererade smöret och rismjölet. Kör igång mixern och kör tills det gått ihop. Häll i vattnet och kör igen. 
Sätt på ugnen 225 grader. 

Tryck ut degen i en pajform och ställ i frysen ca 10-15 min. 

Smörstekt 0,5 liter kantareller. 
Vispa samman 4 ägg & 2 dl grädde, krydda med lite salt och svartpeppar. 
Blanda i (minst😉) 2 dl riven västerbottenost. 

Lägg det smörstekta kantarellerna i botten på pajen! 

Häll över ostblandningen och grädda i ca 20 min. 

Klokt, är att låta pajen stå till sig minst 30 min innan servering🍴

Pajdegen var lite smulig men så blir det ju när det inte finns "klistrigt" gluten i den😉 Smaken godkändes iallafall av flera på festen, så pajdegen får klart godkänt👍🏻

Festen i lördags var så lyckad att det tagit mig 2 dagar att återhämta mig😀 men det var det helt klart värt så imon hoppas jag vara pigg och på G igen! 

Önskar er en fortsatt skön måndag❤️

Kommentarer


Kommentera inlägget här: